.
Aktuálne príspevky hľadajte na doméne econoir.sk
Ťažkosti, do ktorých až po krk zapadli detroitské automobilky General Motors, Ford a Chrysler nie sú náhodným konštruktom krízy, ale dôsledkom dlhoročného (ne)vývoja vnútri týchto gigantov.
Môžeme sa dohadovať, čo je hlavnou príčinou - management, ukolísaný myšlienkou neprekonateľného Amerického Auta? Mocné odbory, ktoré vydupali nepriehľadnú spleť bonusov pre zamestnancov? Zanedbanie vývoja?
Zostaňme pri autách. Yahoo autos priniesol prehľad 10 áut, ktorými si americký automobilový priemysel vykopal svoj hrob.
Ford Pinto
Táto odpoveď Fordu na úspech VW Beetle prišla chvátavo a napriek počiatočnému úspechu sa predaje rýchlo prepadli. Výrobca americkým cestných krížnikov nezvládol malé auto, ktoré malo problémy s bezpečnosťou, najmä s vybuchujúcou nádržou, čo Ford tvrdohlavo odmietal (po firme dokonca kolovalo nechvalne známe "Pinto memorandum", ktoré kalkulovala náklady na posilnenie nádrže proti nákladom na odškodné obetiam. Odškodnenia im vyšli o 50 miliónov lacnejšie...)
Keď po chvíli prišla na trh oveľa vyspelejšia Corolla a Civic, zákazníci už o Pinto ani nezakopli.
Chevrolet Cavalier
Cavalier s vyrábal od roku 1982 do roku 2005 a v 80. rokoch bol bestsellerom. Kde je chyba? Cavalier ako by reprezentoval celú túto éru amerických automobiliek. Model tak úspešný, že ho Chevrolet nechal úplne bez zmeny po mnohé roky. Zatiaľ čo japonský konkurenti upgradovali každých 5-6 rokov, Chrysler okrem kozmetických úprav inovoval len raz, v polovici 90.rokov. Kedysi úspešné auto sa prepadalo stále nižšie. Tretia generácia mala už vážne problémy s bezpečnosťou.
Chevrolet Astro
Tento minivan od GM ostal zaseknutý v roku svojho vzniku - 1985. Ak k tomu prirátame zlé jazdné vlastnosti a tradične katastrofálne crash testy, GM bol v dôležitom segmente minivanov v 90. rokoch už mimo.
Ford Taurus
Podobný príbeh ako Cavalier. Ford nechal tento obľúbený rodiný sedan tak ako bol a hral sa s pick-upmi a SUVčkami. Keď sa Ford zbadal, skúsil ho v roku 2006 rýchlo nahradiť modelom 500 Sedan. Bol to jeden z najkratšie žijúcich modelov, už po dvoch rokoch bol ukončený. Ford ho prekopal a opäť pomenoval Taurus. Ale už je neskoro...
Ford Explorer
Matka všetkých SUV, Explorer vypočul volanie Američanov po vozidle, ktoré ich spraví pánmi na ceste aj mimo nej. Predaj bol výborný a dvaja hlavní konkurenti ho čoskoro nasledovali svojimi modelmi.
Explorer bol úspešný, ale svojich stvoriteľov zaslepil. Všetky stávky hádzali do SUV segmentu, zatiaľ čo svet už bol niekde inde...
Jaguar X-Type
Ford tohoto britského aristokrata kúpil v roku 1990. Zatiaľ čo fanúšikovia očakávali konkurenciu pre BMW alebo Lexus, Ford ponúkol 30 tisícové vozidlo pre stredné vrstvy. Cieľových zákazníkov ničím neoslovil a pôvodných fanúšikov urazil. Teraz kedysi hrdú britskú značku, vlastnia (aká irónia) Indovia z Tata Motors.
Hummer H2
Čo k tomu dodať? Čo začal Explorer, dokončil Hummer. Tento prerastený nákladiak, ktorý patrí na front, bol vrcholom jedného trendu. H2 bol predstavený chvíľu po 9/11 a bol prezentovaný ako auto pravého Američana. Fungovalo to len chvíľu. Keď minulé leto ropa vyskočila na takmer 150 dolárov, moní majitelia preklínali deň, keď si ho kúpili. V čase, keď sa hitom stal Prius, Hummer ťažil image GM ako balvan. GM sa snaží túto divíziu predať, ale kto by to chcel?
Toyota Prius
Hybrid, ktorý symbolizuje momentálny neúspech Detroitu, malý Japonec, smejúci sa americkým obrom. Spočiatku prijímaná s nedôverou, Prius sa stal po čase hitom u (stále väčšieho počtu) zeleno zmýšľajúcich Američanov a po raste cien palív aj u tých ďalších. Zatiaľ čo GM rozmýšlala ako vylepšiť Hummer, Toyota zlepšovala batérie a elektromotory. Zúfalo oneskorená reakcia amerických hybridov musí teraz dohánať obrovskú stratu.
Chrysler Sebring
Sebring sú vlastne tri rôzne autá (sedan, kabriolet a kupé), ale to je jedno, všetky sú hrozné. Pravidelné umiestnenie medzi najhorsími autami roka(a ešte tu,tu je dokonca označené za najhoršie na svete) - proste Chrysler melie z posledného a posiela na trh takéto zlepence.
Jeep Compass
Toto SUV od Chrysleru je tiež skôr zlý symbol, ako zlé auto. Predstavuje zúfalú snahu vedenia vytrieskať z dobrého modelu čo sa len dá. Jeep Compass, Jeep Liberty, Jeep Patriot - prakticky totožné auto, predávané pod troma názvami. Vývoj nových áut stangnuje, ale zákazníci toto trápne presýtenie trhu jedným modelom vidia.
Toľko k autám. Každá automobilka má dobré a zlé modely, ale americká silná trojka k tradičným technickým nepodarkom pripojila aj arogantné ignorovanie trhu a budúcich potrieb, spoliehajúc sa na image, ktorý predchodcovia vybudovali dakedy v 60tych rokoch.
Tieto autá sú dôkaz, že za súčasné problémy nemôže žiadna mýtická kríza, ale konkrétne zlé rozhodnutia, ktoré sa pretavili do podoby plechu a štyroch kolies...
Vytvorené úpravami z originálneho článku.
Zaujímavý je aj článok 50 najhorších áut všetkých čias.
A keď už sme pri autách, tu je niečo o šrotovnom.
Ďakujem za podporu na VYBRALI.SME a iných bookmark sites .)
5. 4. 2009
10 áut, ktoré potopili Detroit
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
9 komentárov:
"...dvaja hlavný konkurenti..."
fuj.
...tajxl! :)
dik, opravene
Zaujimavy clanok. Ale nie je mi jasne preco know-how z europskych modelov nepouzili doma. Ved Ford ma celkom uspesny Focus, Fiestu, GM vlastni Opel... K Oplu som navyse cital, ze vsetky jeho patenty a inovacie vlastni GM a nie Opel...
Mimochodom nechystas nejake zhodnotenie srotovneho?
tazko povedat. pokial viem opel tiez zrovna nie je kral europskych ciest. ale ide skor o to, ze americke auto v obdobi 1990-2005 bolo uplne ine ako europske. nebola velka ochota aplikovat europske veci na americky trh, automobilky verili SUVckam, v tom europa nemala dlhu dobu moc co ponuknut
hm, zhodnotenie...mozno by to stalo za to na konci roku (ak sa zo srotovneho nestane nahodou daky evergreen, nikdy nevies :)
moj osobny predpoklad je, ze vacsina predaj za tento rok sa nakopi do ttychto tyzdnov a v ostatnych mesiacoch brutalne poklesnu. ale to sa uvidi az po case. (hadam na to dovtedy nezabudnem :)
v ba vidiet vela hummerov, ktore stavaju na zakazanych miestach
da sa predpokladat, ze majitelia si nimi kompenzuju maly penis?
cisto ekonomicky
da sa to predpokladat. na potvrdenie je treba vytvorit model, kde premennymi budu dlzka penisu a vlastnictvo hummera (nadobudajuce hodnoty 0 a 1) a k cielu nas privedie hadam aj jednoduche zistenie korelacie...
model
[URL=http://img149.imageshack.us/my.php?image=beznzvu.tif][IMG]http://img149.imageshack.us/img149/9964/beznzvu.tif[/IMG][/URL]
[URL=http://g.imageshack.us/img149/beznzvu.tif/1/][IMG]http://img149.imageshack.us/img149/beznzvu.tif/1/w476.png[/IMG][/URL]
http://img149.imageshack.us/img149/9964/beznzvu.tif
dovolim si spochybnit empiricke udaje, nasadenie v terene bolo urcite pofiderne .)
(inak linky v bloggeri treba vo formate a href, atd.
Zverejnenie komentára