4. 6. 2009

SkyEurope - čísla bez emócii

.
Aktuálne príspevky hľadajte na doméne econoir.sk
Články o SkyEurope a nasledujúce diskusie o ich (ne)prežití sú internetovým bontónom. Diskutéri hádžu svoje expertné odhady kedy táto letecká spoločnosť padne. Na oficiálnych stránkach prepravcu pritom ležia vcelku podrobné finančné správy, z ktorých sa dá čo-to vyčítať. Nikto sa zatiaľ na to verejne nepodujal, tak sa o to pokúsim aspoň ja...

Finačnú správu za 2. kvartál (január-marec) finančného roka 2009 nájdete tu.

Tento štvrťrok bol poznačený dobre známym problémom s náhlym vrátením lietadiel. Z toho vyplynuli tri negatívne veci - priamy náklad €3.2 mil. za vrátenie lietadiel, náklady na wet lease náhradných strojov a pokles utilizácie vlastných strojov. Wet lease totiž predstavuje prenájom lietadiel aj s posádkami a údržbou. To znamená, že lietadlá síce vrátili, ale posádka ostala nečinne na zemi. Vedenie tomu čelilo znížením platov a diét.

Pozitívnou stránkou bolo zvýšenie load factoru (teda vyťaženia lietadla pri jednom lete) vďaka vyradeniu menej efektívnych trás. Ten stúpol o 3.6%, čo sa môže zdať zanedbatelné. Avšak je treba si uvedomiť charakter nákladov prepravcu. Variabilné náklady na pasažiera sú veľmi malé - sú to v podstate len poplatky letiskám za odbavenie (mne neznáma časť z celkových letištných nákladov €9.2 milióna). Variabilné náklady dopadajú na lietadlo (resp. na sedadlo).

Príjmy však sú od jednotlivých pasažierov, preto je load factor veľmi dôležitý. Zvýšenie load factoru o 3.6% znamenalo zvýšenie príjmu na sedadlo o 5.4%. Ďalšie zvýšenie load factoru (bez poklesu príjmov na pasažiera, teda za rovnaké ceny) je kľúčovým krokom do budúcnosti.

Ďalšími pozitívnymi správami bol pokles palivových nákladov na sedadlo o 36% a nárast vedľajších (batožinové poplatky, priority booking atď) príjmov o 135%. Tieto tvoria stále významnejšiu položku príjmov (€6.3 milóna z ceľkových 32).

Pozrime sa teraz ako je na tom Sky celkovo. Za dobu svojej činnosti naakumulovali stratu €220 milónov. V poslednom štvrťroku to bolo €18miliónov.

Príjmy boli €32 mil., operatívne náklady €35 mil. Tento rozdieľ nie je až tak drastický, bohužial ďalšie neoperatívne náklady potápajú firmu hlboko hlboko do červených čísel. Jedná sa o:

  • odpisy - €1 mil.
  • prenájom lietadieľ - €7.5 mil
  • náklady na vrátenie lietadieľ - €3.2 mil.
  • úroky - €1.5 mil.

Sky vlastní majetok v hodnote €66 mil., dlhodobé pohľadávky skoro €5mil a pohľadávky €20 mil.

Dlhodobé záväzky sú necelých €50 mil., krátkodobé (splatné v rámci roka) sú €140 mil. Z toho je €32 mil. za predplatené letenky, €30 mil. pôžičky od akcionára €20 mil. ďalšie úvery a €60 obchodné záväzky.

Aktuálne problémy:

  • Cash bol na konci Q2 pod €0.5 mil z toho vyplynuli akcelerejúce problémy s vyplácaním zamestnancov a dodávateľov.
  • Úver od Yorku je splatný do polovice júna.
  • Na konci periódy Sky nedodržal podmienky leasingu dvoch lietadieľ (úroveň likvidity a čistej hodnoty). Prenajímateľ má právo odobrať lietadlá a žiadať penále.
  • Sky nesplnil podmienky úveru, ktorý má od Bank of Scotland (technical default).

Riešenia:
  • Cash je ovplyvnený zadržiavaním platieb bývalým poskytovateľom kartových služieb, výšku sa mi nepodarilo vyčítať (na začiatku to bolo €10 mil. pravdepodobne už dochádza k postupnému uvoľnovaniu). Tieto peniaze by mohli dočasne zažehnať najpálčivejšie problémy. Podobne Veľká noc (spadajúca do Q3) a leto by mohli znamenať prílev hotovosti (hoci časť leteniek už bola pre toto obdobie predaná v Q2).
  • Je takmer isté že York opäť predĺži splatnosť, vzhľadom k tomu, že pred časom poskytol ďalší malý (ca €1 mil.) úver. Iná možnosť je, že sa pokúsi SkyEurope prevziať.
  • Vzhľadom k tomu, že už je jún a lietadlá ostali, problém s nesplnením podmienok leasingu sa asi podarilo zažehnať.
  • Sky sa dohodol s Boeingom, že mu vráti objednané lietadlá, za ktoré bolo platené úverom od BOS. Toto by sa malo udiať v auguste. Je tu však háčik - podmienka Boeingu je, že na lietadlá musí mať kupca. Dopyt po lietadlách nie je v týchto dňoch práve najžhavší.
Dlhodobý výhľad:
Za predpokladu, že Sky nejakým spôsobom vyrieši aktuálne problémy, ešte stále ostáva jeho nízka výkonnosť. Redukcia trás dala nádej, že čísla sa zlepšia - vyriešenie problémov s lietadlami, nárast load factoru a letné obdobie by mohli znamenať, že v Q3 by sme sa mohli dočkať len minimálnej straty. Úver od Yorku asi počká a BOS sa vyplatí vrátením lietadieľ. Problém je so zvyšným nepomerom pohľadávok a záväzkov, ktorý je ca 20:60 mil.
Dlhodobý výhľad je však veľmi otázny. Ak chce byť Sky ziskový, musí výrazne zvýšiť vyťaženosť lietadiel. Toho asi len ťažko dosiahne bez ďalších redukcí kapacity. Ak veľkosť spoločnosti príliš poklesne, ani generovaný zisk nedokáže splácať obrovský balvan dlhov.
Riešením by mohol byť vstup nového investora, ktorý by napumpoval nové peniaze, otázne je, kto sa k tomu teraz podujme. Možno reálnejšie by bolo zlúčenie Sky s iným prepravcom (Wizz?), o tejto variante nepríliš počuť. Treťou možnosťou je bankrot SkyEurope v dňešnej podobe a vytvorenie novej spoločnosti, ktorá by sa venovala len najziskovejším trasám.

Ja osobne verím, že Sky prežije leto. Pokiaľ sa podarí vyriešiť 2 najhorúcejšie situácie (dlhy voči dodávateľom a úver od BOS), náhly bankrot zo dňa na deň je nepravdepodobný.
Na druhej strane na dlhodobé zotrvanie Sky na trhu musí prísť výrazná finančná investícia, ktorá by spoločnosti uvoľnila ruky, zviazané neustálym hasením problémov. Kladný cashflow by mohol pomôcť v najbližších mesiacoch, ale pravdepodobne ani prekopané splátkové kalendáre by Sky nedokázal utiahnuť bez cudzích peňazí. Ale investíciu si treba zaslúžiť, takže aspoň operatívne výsledky by mali byť v pluse...

Prípadné opravy môjho výkladu alebo pripomienky uvítam!

edit: na iDnes sa objavil tento článok


3 komentáre:

Oikos Nomos povedal(a)...

dovolim si citovat prispevok diskutera Actuate zo sme.sk

"Fajn analyzka, doplnim este zopar postrehmi s leteckeho biznisu (nie som letecky analytik, ale obcas si nejake akcie leteckych spolocnosti kupim, tak sa to snazim aspon trochu poxopit :-)).
- economy of scale - redukciou poctu liniek a destinacii nedostanes potrebnu masu na ziskovost, aj ked mozes samozrejme znizovat naklady. Nakup 32 B737 700, ktore objednali malo zodpovedat prave takemu objemu. Problem Sky bol aj v tom, ze nikdy pocas historie nedosiahli dostatocny pocet liniek a cestujucich z baz, ktore si vybrali (boli z toho riadne nervozni a preto vymenili Budapest a Krakov za Prahu a Vieden). Investori boli ochotni tlacit do projektu peniaze, kym materialne ukazovatele rastli - pocty PAX, revenue mil, odlietanych sektorov rastli, prave vo vidine dosiahnutia kritickej masy, akonahle sa to zlomilo - a nielen prechodne a specificky ale aj trhovo - niet vela sanci.
- spolocnost je zachranitelna, ak je EBITDA kladna, im sa to podarilo myslim v jednom kvartali za celu historiu. Minat na vlastnom biznise kapital bez zvazenia nakladov financovania, v ziadnom pripade dlhodobo nejde. Keby mali aj totalne odhodlaneho investora, ktory ma naklady na kapital 0 a kasle na ine prilezitosti, kapital by mu postupne zozrali.
- plati, ze ked tu biznis je, niekto ho odlieta. To zadrziavanie platieb nie je az taka blbost, je to svojim sposobom poistenie, ze cestujuci budu prepraveni. Vela charterovych spolocnosti odlietava lety za skrachovane spolocnosti, na ktore boli predane letenky (Napr. aj slovensky Seagleair)
- fuzia s Wizzair, su to ine biznis modely, Wizzair lieta na sekundarne letiska par frekvencii tyzdenne (Ryanair model). Sky sa snazil aspon do vyznamnych destinacii ponuknut aspon par letov denne, cim by mohol oslovit aj biznis klientelu (Air Berlin model). "

pet povedal(a)...

skvely prispevek a i velmi dobry komentar. O SkyEurope se uz nejaku dobu zajimam a jsem velice zvedava, jak dopadnou..

Oikos Nomos povedal(a)...

vdaka!